×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 13 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اقتدار لرستان به نقل از ایرنا،بر اساس برنامه ریزی های دولت مقرر شده است تا پایان فعالیت دولت سیزدهم چهار میلیون و به عبارتی سالانه یک میلیون واحد مسکونی تحویل شود که سهم مسکن روستایی با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از این تعداد، سالانه ۲۰۰ هزار واحد تعیین شده است.

روستاهای لرستان ۱۵۳ هزار واحد مسکونی دارند که تاکنون بیش از ۱۱۹ هزار واحد آنها مقاوم سازی شده، نرخ مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان بیش از۷۰ درصد است و در رتبه دوم کشور قرار دارد و سهمیه این طرح از محل اعتبارات ۱۴۰۱ معادل هفت هزار و ۳۰۰ واحد است.

با ابلاغ رییس جمهور، تسهیلات مقاوم سازی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که ابلاغ این مهم به بانک ها، روند بازسازی واحدهای فرسوده و غیر مقاوم روستایی را تسریع کرده است.

در لرستان نیز ساخت واحدهای مسکونی بجز شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورود به بنیاد مسکن واگذار شده است و از طرفی محوریت مقاوم سازی و ساخت این واحدها در روستا نیز از وظایف ذاتی این نهاد است که در لرستان به دلیل برخی موانع بانکی و تخطی از ابلاغیه بانک مرکزی اجرای طرح امسال پیشرفت خوبی ندارد.

بانک های تجارت، سپه، رفاه، صادرات، ملی، مسکن، ملت، کشاورزی و پست بانک عاملیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده دارند که به دلیل عدم همکاری آنها، روند پرداخت این وام ها قابل قبول نیست.

یکی از روستاییان در این خصوص گفت: بانک عامل در زمان عقد قرارداد، ضمانت زنجیره ای را نپذیرفته و خواستار معرفی سه ضامن کارمند شده است که این امر برای وی مقدور نیست.

وی تصریح کرد: از طرفی در خبرها گفته شد ضامن زنجیره ای قابل قبول است اما اکنون ظاهرا بانک ها این شرایط را قبول ندارند و ازپرداخت وام، امتناع می کنند.

فرد دیگری ساکن یکی از روستاهای نورآباد می گوید با امید به دریافت وام برای نوسازی واحد مسکونی، خانه خود را تخریب کرد و اکنون در سرمای طاقت فرسای منطقه در یک اتاق در خانه اقوام زندگی می کنند اما دریافت تسهیلات با سخت گیری های بانکی به درازا کشیده است و در آستانه سال نو همچنان بلاتکلیف هستند.

تعهد سال ۱۴۰۱ برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در لرستان بیش از هفت هزار فقره بوده که گفته می شود ۷۵ درصد این سهمیه معادل پنج هزار و ۲۵۰ واحد به شعب بانک های عامل درسطح استان معرفی شده است.

بنا بر آمار، تاکنون ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی از سهمیه ۱۴۰۱ در لرستان پرداخت شده است و در حال حاضر۶ هزار و ۵۰۰ نفر در لرستان متقاضی این وام هستند.

این درحالیست که بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلسه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ عنوان شده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر (۲۵) هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره ای اقدام نماید، بانک های عامل مکلف هستند به منظور کنترل عدم معوق شدن تسهیلات مذکور به هنگام عقد قرارداد، تضامین لازم دردستورالعمل اعطای تسهیلات خرد ابلاغیه اردیبهشت ۱۴۰۱ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اخذ نمایند.

استاندار لرستان نیز در این خصوص به گفت: هفته گذشته شورای مسکن با محوریت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در استان تشکیل و به بانک ها ضرب الاجل داده شد.

فرهاد زیویار افزود: در این جلسه تاکید شد مدیران بانک هایی که از قافله اعطای تسهیلات مسکن روستایی عقب بودند چنانچه تا قبل از پایان سال خود را به حد انتظار نرسانند، اقدامات لازم در خصوص آنها صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: اکنون وضعیت پرداخت تسهیلات مقاوم سازی از محل اعتبار ۱۴۰۱ در لرستان ۲۰ درصد است که رتبه مناسبی نیست اما بانک ها در جلسه مذکور نسبت به انجام تعهدات خود قول مساعد دادند.

وی با بیان اینکه شنبه هفته آینده ارزیابی بانک ها و بررسی روند پرداخت تسهیلات انجام می شود در خصوص مهمترین مشکلات بانکی بیان کرد: پرونده های متقاضیان، اواخر دی ابلاغ و دیر آماده شد همچنین بانک های استان مشکلاتی در سطح کشور داشتند که در جلسه گذشته، با مدیران کشوری بانک ها تماس گرفتیم که نسبت به رفع آن قول مساعد دادند.

زیویار با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات نیز مربوط به تامین ضمانت و وثیقه ها است تصریح کرد: برخی بانک ها آماده پرداخت تسهیلات هستند ولی اصل مطلب انعقاد قرارداد است که برخی بانک ها در قرارداد ذکر کرده اند تامین وثیقه ضروری است و برخی بانک ها نیز این امر را به مراحل بعدی موکول کرده اند.

به گفته وی پنج هزار و ۷۰۰ پرونده از بیش از هفت هزار پرونده تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی لرستان از محل اعتبارات ۱۴۰۱ ارجاع شده است و برای بانک ها سخت نیست با تسهیل شرایط، پرداخت این وام ها را به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.