×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرج الله مرادی

اخیرا برادرعزیز ،ارجمند وزرین قلم مهدی میرزاوند رونامه نگار تحقیقی در رابطه با قصه تلخ آب لرستان مطالبی بسیار مفید وارزنده به رشته تحریر در آورده این مطالب بقدری حائز اهمیت است که خوانندگان را به تحسین وامی دارد .

یقینا اگر این قبیل مطالب تحقیقی ارزشمند روزنامه نگاران فرهیخته در هر جای دیگراین کشور به غیر از لرستان نشرداده می شد بلا شک مورد توجه و اقبال مسوولین رده های مختلف از مدیریت ارشد و معاونینش گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر مدیران دستگاههای اجرایی ذی ربط قرار می گرفت اما اهل قلم چه کند !

نحوه مدیریت استاندار بومی لرستان به گونه ای تدوین گردیده که تا کنون به هیچ نوشته ای ازروزنامه نگاران دلسوز تحقیقی این استان وقعی گذاشته نمی شود!!!

بی تردید روزنامه نگاران ،زحمت کش ،برجسته و دلسوز لرستان که هریک ازمقالات آنان حاصل ساعتها تحقیق و صرف وقت زیاد است بر اساس تعهدی که به مردم و سرزمین آباو اجدادی خویش دارند هرچه بیشتر از مدیریت استان بی مهری ببینند بیشتراحساس مسوولیت می نمایند وبی باک و نترس حرف دل مردم را به رشته تحریر درمی آورند ، نشر می دهند و اطلاع رسانی می کنند تا مردم قضاوت نمایند البته آنان به امید زنده اند و امید وارند روزی به بی مهریهای خسته کنند نسبت به اهل قلم دراین دیار پایان داده شود وگوش شنوایی برای شنیدن درد مردم دردمند این سامان پیدا گردد.

مردم شریف ونجیب لرستان حق دارند ازبرخی مسوولان ناکار آمد ۴دهه گذشته خود ازاستانداران ،فرمانداران ومجمع نمایندگان ادوار مختلف مجلس گرفته تا مدیران استانی دستگاههای ذی ربط در بخش آب گلایه ها داشته باشند چرا که بسیاری از آنان درزمان مدیریت خود درلرستان هیچگاه در حد شان مردم این سامان ویا مسوولیت خویش در راستای خدمت به مردم ظاهر نشده و با روزمرگی گذر ایام کرده وبرای استفاده ی مردم از آب این سرزمین که سرمایه ای خدادادی و آبادانی محور ومتعلق به ساکنان است هیچ برنامه اساسی را تدوین نکرده اند.!!!

اما برعکس به لطف بی مسوولیتی مدیران سنوات گذشته لرستان مجموعه مدیران ونمایندگان استانهای همجوار با استفاده از ناکار آمدی مسوولین لرستان وقت را مغتنم شمرده برنامه محور عمل کرده و باتامین اعتبارات کلان از بودجه همین مملکت اسباب ربایش آب این سرزمین که سرمایه خدادادی ومتعلق آحاد مردم این دیار است را فراهم نموده اند.

طمع طالبان آب لرستان نه تنها بر ربایش آب فراوان ازچشمه های پرآبی همانند (دره دزدان )،(دره دایی) ،(لکو)و…. ازسرشاخه های (دز) ختم شده بلکه با استفاده از بی توجهی محض وعدم لیاقت استانداران ومجمع نمایندگان وقت لرستان در مجلس شورای اسلامی علی رغم درجریان بودن عملیات اجرایی سد کمال در نهایت بی عدالتی و جفا آشکار و عینی بر مردم این سرزمین بی فریاد راس همانطور که پتروشیمی و پالایشگاه عظیم مردم این استان را به یغما بردند با طمع بر تهتمه ی آب این دیار مظلوم در بالا دست سد کمال صالح دورود سد جدیدی احداث می کنند با زیرکی خاص و اعمال نفوذ اعتبارات ساخت سد کمال صالح را کاهش واعتبارات سد جدید را افزایش می دهند تادرکمترین زمان ممکن زودترازکمال صالح به بهره برداری برسانند و سد لرستان را بی آبی سازند آب مردم این سرزمین را به غارت می برندو عملا در حق مردم لرستان جفایی عینی و آشکار روا می دارند !!!

جفای عینی و آشکار وزارت نیرو وشرکت آب ونیرو ایران در حق مردم ولایتمدار ، شهید داده ،همسو وهمراه با انقلاب اسلامی استان لرستان زمانی به اوج خود می رسد که عملیات اجرایی دو سد بزرگ ملی به پیمان رفته در حال اجرای بختیاری و معشوره را صرفا به خاطر مسائل سیاسی فی ما بین دولت و پیمانکار متوقف می گردانند تا این بار استان همجوار جنوبی از نعمت آب رودخانه های کشکان و سیمره بیش از پیش متنعم شود ودر این رهگذرآنچه نصیب لرستان مظلوم می گردد قربانی شدن تعدادی از مردم بی گناه ونابودی مایملک جمع کثیری ازشهروندان این استان به ویژه مردم شریف پلدختر و معمولان و… در سیلاب ۹۸ است.

با این که در آن زمان برای همه عیان است مقصر اصلی این همه خسارت عظیم جانی و مالی بر مردم لرستان کسانی هستند که مانع ساخت سد معشوره شده اند نه درمجموعه مدیریت ناکار آمد و روزمره استان ،نه در بین اعضای مجمع نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی ،ونه دربین مقامات قضایی استان هیچ کسی پیدا نمی شود که بر اساس اعترافات صریح مقامات کشوری وقانون دادخواهی کند ودرراستای احقاق حق مردم خسارت دیده لرستان مظلوم در محکمه عدل اسلامی علیه بانی ویابانیان به تعطیلی کشدن عملیات اجرایی سد معشوره که در حقیقت مسبب اصلی ایجاد آن فاجعه عظیم بوده اعلام جرم کند!!

به هر حال اخیرا بارش برف سنگین و مسدود شدن راه دسترسی تعدادی از روستاهای الیگودرز خبر ساز شده هرچند آمار اعلام شده تعداد روس

تاها ی در محاصره برف توسط نماینده مردم الیگودرز و مسوولین ذی ربط کاملا ضد نقیض و با یکدیگر فاصله ای معنادار داشته اما آنچه مورد توجه مردم قرار گرفت بحث هایی بود که به صدا وسیمای مرکز استان بر می گردد.

چه نماینده مردم الیگودرز تعداد روستاهای محاصره دربرف را درست گفته باشد و چه دیگر مسوولین دستگاههای اجرایی حقایق را بیان کرده باشند آنچه مهم بنظر می رسد این است که مردم لرستان در این ایام خشکسالی خداوند سبحان را بخاطرعنایتی که فرموده و بر ارتفاعات کوهستانهای مختلف این سرزمین از گرین ،هشتاد پهلو،کوه کلاه گرفته تا اشترنکوه ، قالیکوه و…. برف سنگین باریده شاکرند چرا که نیک می دانند با ذوب شدن این برف ها چشمه های جوشان استان همچون (دره دایی )،(دره دزدان )،(لکو) و… پرآب می شوند تا که سال آینده دغدغه کم آبی در اذهان مصرف کنندگاه آب سد شهید کوچری در استانهای مرکزی و قم برطرف شود!

از سوی دیگرآب شدن برف سنگین کوهستانهای لرستان به همراه برف نشسته بر پهنه ی بخشی ازارتفاعات (بازوف) و (کینو)موجبات پرآب شدن دورودخانه بزرگ سزار وبختیاری در حوضه آبریزکارون رافراهم می سازند تا وضعیت آب دریاچه سد( دز)به حد ایدآل برسد و سبب گردد تا مزارع قسمتی از خوزستان رونقی زایدالوصف پیدا نماید .

یقینا ذوب برف ارتفاعات گرین ،سپید کوه و … درلرستان تاثیر مهمی بروفور آب دو رودخانه کشکان و سیمره دارد تا با خروج بی فایده از لرستان زینت بخش دریاچه (سد کرخه ) گردند و بخش دیگری از کشاورزی استان همجوار خوزستان سیراب وسر سبز شود.

بسیاری بر این باورند که سالها است بی توجهی وکج سلیقگی مسوولین لرستان ضربات سهمگینی براین استان وارد ساخته وزخم های عمیقی بر پیکره ی لرستان برجای گذاشته است عمق این زخم ها بقدری عمیق است که اگربه فرض محال هم روزی اراده ای قوی و فولادین پیدا شود و باعزمی راسخ مصمم بر التیام بخشی این زخم های چرکین گردد دهها سال زمان نیارزدارد تا به هدف برسد.

درجریان بارش اخیر برف سنگین در لرستان گوشه هایی از این کج سلیقه ای ها در صداو سیمای مرکز استان بسیاری از مردم فهیم بیننده را را شگفت زده کردچرا که شاهد بودند رسانه ملی مرکز استان در بخش خبری خود که پربیننده ترین بخش می شمارندش به جای کسب اطلاع از وضعیت روستاهای محاصره شده دربرف از طریق دستگاههای اجرای ذی ربط ، درگیر وحاضر در میدان ویا مدیر کل ستاد بحران استانداری که مسوول این قبیل موارد است و وظیفه دارد لحظه به لحظا امور بحران آفرین استان را پیگیرد کند و واقعیات رابرای مردم اطلاع رسانی نماید در اقدامی نمایشی تبلیغاتی با نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بطور زنده و مستقیم مصاحبه تلفنی می نماید تا وظیفه ستاد بحران استان را اززبان او برای مردم بیان دارد.

هرچند گفت و گو ی گوینده واحد خبر صدا و سیمای مرکزلرستان با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اگر بی هدف و بدور از تبلیغات مردم فریب باشد امر نیکو وپسندیده است اما به همان میزان ناپسند و مردود و مطرود و عین ستم گری است که رسانه ملی مرکز استان آنهم در بخش پربیننده خود سعی درحذف ستاد بحران استانداری و دیگر دستگاههای در گیر در میدان که با تحمل شدید ترین ناملایمات در کوران ریزش برف ،سرمای شدید استخوان سوز ، کولاک های کشنده ووحشتناک که تاب آوریش برای هرکسی قابل تحمل نیست اجحافی نابخشودنی است.

ای کاش رسانه ملی مرکز لرستان بااحساس مسوولیت بیشتردر این گفت وگوی سطح علمی سولات را بالاتر می برد خبر را از محلی به ملی تبدیل می کرد و سراغی هم از احداث دو سد بزرگ لیرو وذالکی در حوزه انتخابیه عزیزنماینده بزرگوار مصاحبه شونده می گرفت ومردم را ازفعالیت اودرراستای احداث این دو سد مهم ملی آگاه می ساخت تا عموم بینندگان متوجه شوند که نماینده مردم شریف الیگودرز با دو دورحضوردر مجلس شورای اسلامی برای اجرایی کردن احداث این سد ها چه کرده ؟واز زبان اومی شنیدند چه مانعی سبب شده که این دو سدبزرگ و ملی از دیدگاه دولت های گذشته وحال خاصه وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو ایران رها شوند؟ طی چندسالی که در مجلس حضور دارد زمان نمایندگی او با دو دولت دوازدهم و سیزدهم همزمان بوده با پی گیری او در کمیسیون تلفیق مجلس هر ساله چه مبلغ اعتبار برای اجرای این دو سد ملی مصوب شده؟ عملیات اجرایی این دوسد بزرگ ملی کی آغاز می شود؟ تا مردم لرستان از اقدامات او به وجد آیندو بربینش و دانش واحد خبر صدا و سیمای لرستان صدآفرین گویند؟!!
بی تردید انتظار مردم لرستان در راستای توسعه استان از رسانه ها به ویژه رسانه ملی به مراتب بیشترو بالاترازعملکرد فعلی آنها است اما چرا تاکنون این انتظار مردمی را رسانه های استان بر آورده نکرده اند موضوعی قابل کند و کاش روزنامه نگاران تحقیقی در استان است !

مردم این دیار که ازبه یغما بردن پالایشگاه و پترو شیمی خود دلی پرخون و خاطره ای سیاه دارند واز ربایس آب این استان شگفت زده و پریشان احوال هستند با خود می اندیشند که چگونه ممکن است در استانی این همه سوء مدیریت باشد و دولت ها این چنین بی توجه در کنار آن عبور نمایند مگر ممکن است آب از لرستان تشنه باشد و استان همجوار بهره اش را ببرد بر این اساس که هر لرستانی فرهیخته ودلسوزاین دوبیتی بابا طاهررا مستمرزمزمه می کنند.

گلی که خود بدادم پیچ و تابش

به آب دیدگانم دادم آبش

به درگاه الهی کی روا بو

گل از مو دیگری گیره گلابش
پایان قسمت اول ….

به قلم :فرج الله مرادی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.